رُشد بیرویهی علفهای هَرز در فضای مجازی
در فضای مجازی با تعداد بسیاری از دروغ نیوزهایی مواجه هستیم که نهتنها از کار حرفهای فرسنگها فاصله دارند و خود موجب رسوایی و بیاعتباری خود میشوند، بلکه زمانهای طولانی از عمر افراد که بهترین و ارزندهترین سرمایهی زندگی هر انسان است را بیرحمانه و بهدوراز شرافت به هَدَر میدهند و تَلَف میکنند.
این هرزه نویس ها به چیزی جز خوانده شدن مطالب بیهودهای که تنها، راه رفتن بر روی اعصاب مردم است، نمیاندیشند و با تیترهای اغوایی خواننده را به دنبال خود میکشند و سرمایهی عمر را از او میستانند.
در کنار این هرزه نویس ها افرادی هم پیدا میشوند که خود را فعال فضای مجازی! مینامند و بهجای نقد حرفهای و سازنده با فحاشی و یا مداحیِ مسئولانِ خام و کمتجربه به باجخواهی میپردازند بهگونهای که به باج نیوز شهرت یافتهاند و خروجی کارشان نیز جُز ایجاد تردید، ابهام، تنش و سردرگم کردن شماری که از سواد رسانهای برخوردار نیستند، چیز دیگری نیست.
از همه بدتر برخی با نام بردن از اهالی راستین رسانه و روزنامهنگارانِ صاحبنام و دارای جایگاه، تلاش میکنند خود را به این عرصهی خطیر بچسبانند و به قبای دیگران آویزان شوند و از این نمد برای خود کُلاهی بدوزند.
در اینجا تنها به یک نمونه از عملکرد دروغ نیوزها اشاره میکنیم.
به عیادت دوست بازنشستهای دریکی از بیمارستانهای شیراز رفته بودم که از همان ابتدایِ دیدار به لَعن و نفرینِ یکی از همین دروغ نیوزها پرداخت.
او گفت: تیتر زده که «سرانجام شرکت بیمهی آتیه سازان حرف آخر را زد» و …..
اما در ادامهی مطلب با شَرح و بَسط دادنهای بیهوده و وقتگیر و درنهایت بهصورت بسیار مبهمی نوشته است: «حال باید ببینیم که آتیه سازان برنده میشود و یا شرکتی دیگر!
بهراستیکه اینگونه دروغ نیوزها و باج نیوزها، ذرهای از کار حرفهایِ رسانهای بویی نبردهاند و نمیفهمند که با یکبار خواندنِ مطلب طولانی و وقت کُش، مخاطب یا دیگر هرگز به سراغ آنها نمیرود و یا بهطورکلی از گوشی خود آنها را حذف خواهد کرد!
ثبت دیدگاه