مشاهده خبرهای تحلیلی

بی اعتمادی به رسانه ها……

  • ۶ بهمن ۱۳۹۹
بی اعتمادی به رسانه ها……

 

حاجی‌میرزایی:

توهین به رئیس‌جمهور توهین به ملت است/ صداوسیما عذرخواهی کند

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که توهین به ‎رئیس‌جمهور توهین به ملت‌ است، گفت: توهین‌کننده و صداوسیما باید عذرخواهی کنند.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی در رشته‌توییتی نوشت: ‏«توهین به ‎رئیس‌جمهور توهین به ملت‌ است. ترویج این‌ رویه‌ها تخریب ارزش‌های ملی، دینی‌ و اخلاقی است.

آیا می‌توان‌ این‌ حد از بی‌اخلاقی، تهمت و دروغ را صرفا یک اظهار نظر و مسئولیت آن را متوجه گوینده دانست و از زیر بار سنگین آن شانه خالی‌کرد؟ توهین‌کننده و صداوسیما باید عذرخواهی کنند.

همگان در برابر این هنجارشکنی‌ها مسئول هستند. غفلت از این وظیفه عمومی‌ موجب اشاعه و رواج اخلاق ناپسند در جامعه است . توهین و تهمت نباید عادی شود.

 

 

…………………………………………………………………………………………………………

تحلیل این خبر ……

 

 

بی‌تردید اشاعه توهین، فحاشی، افترا و …..در رسانه‌ها، بزرگترین ظلم و اجحاف به نقد ارزنده و سازنده است و ارتکاب آن موجب تنگ شدن دامنه آزادی‌های مدنی می‌شود، چراکه این‌گونه برخوردها، بهانه دادن به افراد و گروه‌هایی است که نمی‌خواهند نقدهای منصفانه، دلسوزانه، مشفقانه و ارزنده در سطح جامعه گسترش یابد. به‌خوبی به‌خاطر داریم در دوره‌ای که تا حد به‌نسبت مطلوبی دامنه آزادی‌ بیان و قلم وسعت گرفت، برخی هم ناآگانه و هم عامدانه به لوث کردن فضای رسانه‌ای پرداختند که بهانه‌ای برای ایجاد محدودیت‌ها و تنگ شدن فضای نقد و نظر شد.

 

 

نکته قابل‌تامل و توجهی که در این زمینه نیز وجود دارد، بسته بودن فضای نقد نسبت به قوای مقننه و و به‌ویژه قضائیه است، چراکه دولت‌های مختلفی که تاکنون آمده و رفته‌اند، همواره با نقدهای گوناگونی در فضای رسانه‌ای و مجازی مواجه بوده‌اند، اما آن‌گونه که باید، دو قوه دیگر مورد نقد و نظر قرار نگرفته‌اند که این امر می‌تواند جامعه را با ناباوری، ابهام و تردیدهای مختلف مواجه و ناگفته‌ها را به انباری از بدبینی مبدل کند و پیامد آن فاصله‌گیری از حاکمیت باشد.

 

 

عملکرد رسانه ملی در این زمینه نیز می‌تواند یا به رونق‌یافتن رسانه‌های برون‌مرزی منجر شود و یا عکس آن اتفاق بیفتد و این‌گونه رسانه‌ها را کم‌مخاطب و منزوی کند.

 

 

همان‌طور که بارها به‌تجربه دریافته‌ایم، اصلی‌ترین سرمایه یک رسانه، اعتماد مخاطبان به آن است که درصورت از بین رفتن آن، درواقع تمام سرمایه و داشته خود را از دست می‌دهد و حتی با تزریق بودجه‌های کلان و نجومی هم نمی‌توان به اصطلاح « آب رفته را به جوی بازگردانید».

لینک کوتاه : https://naneveshteha.ir/?p=1676
  • نویسنده : عزیزالله قهرمانی
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه